This Is Afrika - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Annemarie Miske - WaarBenJij.nu This Is Afrika - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Annemarie Miske - WaarBenJij.nu

This Is Afrika

Blijf op de hoogte en volg Annemarie

01 Augustus 2015 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Na een lange vlucht, een overnachting in Johannesburg en met een volgepakt busje door de stromende regen over slechte wegen te hebben overleefd ben ik er dan eindelijk: Port Alfred. Deze plek wordt mijn thuis voor de komende 5 maanden. Een tijd waar ik erg naar uit kijk en ik vooral heel veel nieuwe ervaringen op wil doen.

Toen ik aankwam bij de school werd ik met een busje naar mijn huis gebracht. Ik slaap samen met één ander meisje in een drie persoonskamer op de tweede etage van een prachtig huis. Samen hebben we een eigen ingang, een prachtig balkon en een eigen badkamer. Het heeft 5 dagen geduurd voordat we warm water in onze badkamer hadden, maar TIA (This Is Africa).

Overdag is het hier prachtig weer, stralende zon en lekkere temperaturen, maar zodra het een beetje donker begint te worden wordt het ook super koud. En ja, hier is het al donker om 6 uur dus als ik laat naar school moet neem ik extra kleren mee. Ook in huis kan het behoorlijk koud zijn omdat we geen centrale verwarming hebben zoals we thuis gewend zijn. Maar gelukkig maakt de zon overdag een hele hoop goed!

De afgelopen week heb ik mijn introductie week gehad. Tijdens deze week hebben we colleges gehad onder andere over de Xhosa cultuur, apartheid, veiligheid en de Nemato (Nelson Mandela Township). Daarnaast hebben we ook wat lokale gerechten geproefd, zoals een soort graan zoals couscous met zure melk, kippenpoten en hoofden en biltong.
Het is behoorlijk wennen dat we hier (vooral als meisje) niet alleen over straat mogen wanneer het donker is. Er wordt aangeraden om minstens met een groep van 4 personen te gaan om vervelende situaties te voorkomen. En aangezien het hier om 6 uur al donker is, kan het soms behoorlijk irritant zijn dat je op andere mensen moet wachten voor je ergens heen kunt gaan. Maar behalve dat heb ik nog niet zoveel te klagen haha. Ook had ik, toen ik nog in Nederland was, het gevoel van ‘het valt wel mee’, maar toen we 15 minuten in Port Elizabeth op het vliegveld waren was de eerste student al beroofd van zijn geld. Dus goed uitkijken is verstandig.

Naast onze algemene introductie ben ik ook al begonnen met studeren. Ik ga hier 5 maanden bezig met mijn minor Social Entrepreneurship. Naast theorie ga ik voornamelijk veel in de praktijk aan het werk hier in Nemato. Ik heb samen met een klasgenoot twee projecten gekregen waar ik aan ga werken. De ene is een community project wat bestaat uit het bouwen en opzetten van een opvang voor mensen met een handicap. Hier in de Township worden mensen (zowel kinderen als ouderen) met een handicap overdag vaak aan hun lot over gelaten, omdat de rest van de familie gaat werken of naar school moet. Daarom is er een vrouw die een opvang voor deze mensen wil beginnen en wij gaan proberen te helpen om dit te realiseren. Ons andere project is een business project wat inhoud dat we een bedrijf gaan helpen om meer winstgevend te worden. In ons geval is het bedrijf een eenmanszaak van een man die leren producten maakt zoals armbanden, portemonnees en tassen en deze producten uiteraard ook verkoopt. Volgende week gaan we echt beginnen met deze projecten, dus ik ben heel benieuwd wat we precies voor deze mensen kunnen betekenen.

Al met al heb ik heel veel zin om iets te gaan betekenen voor de mensen in de townships en uiteraard wil ik ook een aantal tripjes maken om het land te verkennen. Daarnaast is het op woensdag en vrijdag studenten avond in de kroegjes hier, dus daar kan ik me ook wel vermaken (en ja, alles gaat hier om 12 uur dicht doordeweeks dus dat is ook erg handig). Ook hebben we een aantal keer per week ‘Load shedding’ wat inhoud dat de elektriciteit wordt uitgeschakeld voor 2 á 3 uur, waardoor het ’s avonds pikkedonker is. Gelukkig staat ons huis vlak naast een bar waar ze een generator hebben, en kunnen we daar heen zodat we niet al die tijd in het donker hoeven zitten.

De eerste week is omgevlogen, dus ik ben heel benieuwd wat er verder allemaal gaat komen !

P.S. Ik probeer ook een paar foto's te uploaden, maar zoals verwacht is het internet hier nog niet heel snel, dus ik moet daar even mee prutsen. :)

  • 01 Augustus 2015 - 23:44

    Akkie:

    Wat een geweldige onderneming geniet van alles maar kiek uut

  • 02 Augustus 2015 - 02:24

    Jan En Nelly:

    Leuk om je ervaringen zo te lezen! Lekker kippetje:)

  • 02 Augustus 2015 - 11:57

    Jannet:

    Anne, wat leuk om te lezen. Geniet ervan!!

  • 02 Augustus 2015 - 13:12

    Jan En Janny:

    Annemarie, wat leuk om jouw ervaringen zo een beetje te kunnen volgen.
    Fijn te horen dat het je goed gaat. Alleen maar positief!
    Je weet: as jy nie iets goed van iemand kan sé nie - sé niks!

    Liefs van oom Jan en tante Janny

  • 02 Augustus 2015 - 19:39

    Christine:

    Hoi Annemarie,
    Wat leuk dat je een blog bijhoudt! Zo blijven we op de hoogte hoe het je vergaat. Geniet van al je nieuwe ervaringen! Liefs uit Scheemda

  • 02 Augustus 2015 - 22:33

    Nicole:

    Wat leuk om te lezen en wat fijn dat je het zo hoed naar de zin hebt. Ondanks de afstand ben je toch heel dichtbij!! Groetjes van ons allemaal hier uit Rottum!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annemarie

Actief sinds 01 Aug. 2015
Verslag gelezen: 304
Totaal aantal bezoekers 3262

Voorgaande reizen:

25 Juli 2015 - 05 December 2015

Zuid Afrika

Landen bezocht: